Dag 11: Hoi An (1) - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Michiel Spaandonk - WaarBenJij.nu Dag 11: Hoi An (1) - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Michiel Spaandonk - WaarBenJij.nu

Dag 11: Hoi An (1)

Blijf op de hoogte en volg Michiel

12 Juli 2014 | Vietnam, Ðà Lạt

Te beginnen met een toevoeging op het verhaal van gister, wat ik een paar dagen geleden heb geplaatst: ipv die 100 euro hebben we betaald wat we hadden. Dat was zo'n 50 euro. 17 euro pp voor uitgebreid, luxe eten (en drinken) en een unieke ervaring op zo'n grote boot is niet overdreven veel (of toch zelfs echt te weinig?).

Goed. Toen we vanochtend wakker werden hebben we een tijdje gerelaxed in het hostel. We hadden niet meer zo'n zin om de pagoda en de tempels alsnog te bezoeken. We hebben de boomerangbus van het hostel naar Hoi An geboekt. Deze zat vol met mensen uit het hostel, rijdt met een paar stoppen naar een hostel in Hoi An: Sunflower. Het was een hele mooie route, met een paar stops op mooie plaatsen.

Toen we bij Sunflower in Hoi An aankwamen hebben we daar direct maar een kamer genomen. Of eigenlijk bedden, want het was onze eerste dorm (gedeelde kamer). Niet alleen een gedeelde kamer, maar ook gedeelde bedden, want er waren nog maar 2 bedden beschikbaar. Nick en Jordy wilden heel graag samen in 1 bed, dus dat was snel geregeld.

We hebben lekker gegeten bij het hotel (rice with chicken, lemon grass and chili). Daarna zijn we richting het centrum gewandeld. Al snel maakten we eerste stop, want schuin tegenover ons hotel kon je een biertje drinken voor 10 eurocent. Dit stond op onze bucketlist voor deze vakantie, dus deze konden we niet laten schieten. Later zagen we dat je bijna overal in Hoi An biertjes voor 10 eurocent drinkt.

Het bleef bij één biertje, en dus bij een rekening van 30 cent. Vervolgens liepen we door naar het centrum. Het was er gezellig druk; niet vervelend druk. Het was er toeristisch, met proppers op de straat, maar er heerste wel een hele prettige sfeer. Volgens ons een prettigere, minder hectische sfeer dan in Hanoi. Het hele centrum zag er gezellig uit, met veel van die Chinees achtige rode lampions, en een rivier waar veel kaarsjes in bakjes op dreven. Uiteraard moest je bij het oversteken van de brug 3 keer zeggen dat je geen kaatsbakje hoefde, maar ook dit was niet op een vervelende manier (zoals het in Sapa soms wel was).

We zijn gaan eten bij een restaurant waar we boven, op het balkon, konden eten. Uiteraard binnen gelokt door een propper en overgehaald door de prima menukaart. We bestelden een menu met 7 kleine gangen, die snel na elkaar opgediend werden, voor nog geen 4 euro per persoon. Ondanks dat luttele bedrag, kon je alsnog allemaal gangen wisselen voor gangen uit andere menu's. We hadden nauwelijks meer door wat wat, en wat voor wie was, maar alles smaakte super. Ook de biertjes van 13 eurocent.

Na het eten zijn we door het gezellige centrum gaan wandelen. Toen we op den duur op zoek naar een barretje waren kwamen we een Deense propper tegen. Zijn verhaaltje over de reggae bar klonk best goed, maar wat ons over de streep trok om heen te gaan was toch echt dat we met zijn drieën bij een Vietnamees achterop de motobike heen zouden gaan. Michiel en Nick gingen snel zo ver mogelijk naar voren zitten. Jordy nam een aanloop om achterop te springen, maar toen hij afzette om te sprinten vertrokken we al. En vrij snel. Michiel en Nick riepen nog lachend, met de tranen in de ogen: "we lost one, we lost one" maar onze Vietnamese motormuis zei alleen maar "lekkel ding, lekkel kontje" tegen alles wat hij tegen kwam. Toen Nick en Michiel bij de reggae bar afstapten zei hij: "I go back, I go back" en toen Nick en Michiel de eerste cocktail net hadden besteld kwam Jordy ook al binnen.

We zijn nog in een paar verschillende barretjes gespeeld (Jenga gespeeld met een barvrouw van Brown Eyes) en zijn uiteindelijk in het roemruchtige Why Not beland. Wij hebben daar Argentinië - Duitsland proberen te kijken, maar dat was daar verre van ideaal. Nick liep al vroeg in de wedstrijd terug naar het hostel. Jordy en Michiel liepen in de rust terug en toen zij bij het hostel aankwamen hebben ze de finale daar nog afgekeken.

Nick lag toen al op bed, na een heldendaad. Hij kwam onderweg een dronken jongen die nergens meer toe in staat was tegen, en heeft die samen met een andere jongen naar het hostel getild.

Al met al was het wederom een zware, maar leuke dag.