Dag 19: Saigon (2) - Reisverslag uit Chroŭy Chângvar, Cambodja van Michiel Spaandonk - WaarBenJij.nu Dag 19: Saigon (2) - Reisverslag uit Chroŭy Chângvar, Cambodja van Michiel Spaandonk - WaarBenJij.nu

Dag 19: Saigon (2)

Blijf op de hoogte en volg Michiel

20 Juli 2014 | Cambodja, Chroŭy Chângvar

Na een verschrikkelijk lange nacht zijn we om 7 uur opgestaan en om half 8 gaan ontbijten. We zouden om kwart voor 8 opgehaald worden voor de Cu Chi tunnels tour. Dit werd uiteindelijk half 9. De tours zijn tot nu toe bijna nooit op tijd geweest.

Nadat meerdere keren mensen de bus uit zijn gestuurd omdat ze blijkbaar niet over het juiste ticket beschikten, zijn we rond 9 uur vertrokken richting het Cu Chi gebied. Dit was een (redelijk comfortabele) comfortabele busreis van een kleine 2 uur.

Nadat we van alles hebben geleerd over de Cu Chi tunnels, de Viet Cong en haar guerrilla strijders, en nadat we zelf 100m door de krappe tunnels zijn gekropen gingen we rond kwart over 1 terug. Iets over 3 waren we in ons hotel in Saigon.

Na een half uurtje te hebben gechilld zijn we een wandeling door de stad gaan maken. Op naar het Chinese gedeelte van de stad. We hebben zo'n twee uur gewandeld, en daar eindelijk aangekomen stelde Chinatown niet heel veel voor. Wel leuk om de echte chaos van Saigon mee te maken. Gisteren hebben we ook veel van de stad gezien, maar toen leek het allemaal heel luxe en sjiek. Veel netter en rijker dan Hanoi. Nu we ook de geografisch andere kant van de stad hebben gezien, weten we dat de stad ook een andere kant heeft. Ofzo. De stad is dus niet alleen maar Versace, Guess, Armani en Swarovski.

Toen we de bekendste pagoda hebben bezocht en nog een klein stukje door de drukke straatjes hebben gelopen, hebben we een taxi aangehouden die ons terug bracht naar het hotel. Twee euro zevenenzestig. Daar hebben wij dus twee uur voor gelopen.

Nadat we in t hotel weer even hebben uitgerust zijn we bij de Mexicaan gaan eten. Niet slecht, maar ook niet echt goed. Daarna zijn we bij een paar verschillende barretjes wat gaan drinken. Nick ging op een gegeven moment naar het hostel om de tour van de komende twee dagen te boeken: met een boot over de Mekong river naar Cambodja. Dat was een beetje een gedoe, en toen hij daarmee klaar was besloot hij in het hotel te blijven.

Michiel en Jordy besloten eindelijk voor hetgeen te gaan waar ze al 2 weken naar uitkeken. Een goed(kop)e massage. We liepen de eerste de beste salon binnen en kozen de Vietnamese massage. Geen idee wat het was, maar het kostte 4 euro en duurde een uur. En we zijn tenslotte in Vietnam. De massage was prima. Niks mis mee. We wilden eigenlijk alleen rug, schouders en nek, maar in de Vietnamese massage zat ook benen, armen, voeten, handen en een beetje knakkeritus. Ook allemaal prima. Het enige wat wij niet helemaal hadden verwacht was dat ze heel graag meer geld wilden verdienen door nóg meer te masseren en ze waren dan ook teleurgesteld toen wij hier allebei nee op zeiden.

Totaal ontspannen en flexibel als een bamboestok liepen we geheel voldaan terug naar het hotel. Tijd om te slapen, want de tour vertrekt morgen om kwart voor 8.